Meer bricks voor locals.

Hoe lang blijven formules als Hema en Blokker nog overeind? Dat de winkelketens die ons straatbeeld al sinds mensenheugenis bepalen het lastig hebben is een feit. De V&D worstelt al jaren met tegenvallende omzetten. Zo ook de Hema. En de consument loopt vandaag de dag de Blokker ook al voorbij. Stap een willekeurige V&D vestiging binnen en je ziet dat het winkelend publiek het volk is dat het warenhuis al door de jaren heen steunt. Menig grote winkelketen heeft te lang vast gehouden aan haar formule. Zo lang de klant er zich maar thuis en veilig voelt. Al decennia lang hetzelfde vertrouwde assortiment, weinig verrassende collecties of noviteiten, dezelfde vertrouwde routing. De Hema draagt het zelfs min of meer al uit in haar naam, Hollandse Eenheidsprijzen…

Hema worst

Maar de tijden veranderen. Sneller dan ooit. De tegenvallende omzetten zijn volgens de grote bazen te wijten aan de sterk stijgende internet verkopen. Maar is dat wel zo? Deels ja. Waarom zou je nog enige moeite moeten doen om een winkel binnen te stappen als keer op keer hetzelfde assortiment in de schappen ligt. Spullen die je net zo goed online kunt kopen. Eigenlijk is de beleving uit de winkel. De Bijenkorf probeert te redden wat er te redden valt door luxe merken een eigen verkoophut te bieden. Zo shop je van Prada een deur verder bij Louis Vuitton. En dat onder één dak. Of dat de oplossing is? Ik betwijfel het. De formuleboeren zijn te groot geworden, hebben teveel filialen, ze zijn gewoon te log geworden om nog in te kunnen spelen op trends in een veranderende samenleving. In Nederland worden steeds meer initiatieven ontplooit die dichter bij de consument staan. Local goods aangeboden op local markets. Zoals bijvoorbeeld in de Hallen te Amsterdam. Daar krijgen locals de mogelijkheid om hun waar aan te bieden. Gewoon zelf gefabriceerd of zelf geïmporteerd. Unieke producten met een verhaal. In een verrassende omgeving. Ver weg van alle massagoederen. Wij als consument willen ons steeds meer onderscheiden, willen uniek zijn in ons soort. In Amsterdam zijn sinds kort twee Hutspot warenhuizen* geopend. Een warenhuis waar je als ondernemer je goederen presenteert en verkoopt. Hier zijn de krachten onder één dak gebundeld. Met lokale ondernemers die weten wat er speelt in de stad. Of zoals ze het zelf zeggen; ‘Hutspot is a curator for an urbanized lifestyle.’ In de food zien we in Breda ‘Het Smaakwarenhuis de Lage Landen’**. Een winkel vol met lokale producten. Lekker verantwoord van dichtbij. In de woninginrichting biedt Loods 5, meubelmakers kans om hun collectie te presenteren en te verkopen. En dat onder één dak in oude fabriekshallen. Ver weg van de Ikea.

hutspot_missie

Ik heb de oplossing niet voor de Blokkers van deze wereld. Maar het wordt de hoogste tijd om zelfstandige creatieve ondernemers meer ruimte te bieden om zijn of haar missie en passie uit te dragen. En hun het ondernemen niet onmogelijk te maken met bizarre huurprijzen, wurgcontracten of onzinnige regelgevingen. Naast clicks ook bricks. Jammer genoeg lijken de winkelstraten waar dan ook in Nederland teveel op elkaar. Gemeente en projectontwikkelaars kiezen voor veiligheid. Kunnen de lokale ontwikkelingen, de trends niet vertalen naar wat het voor hun stad, hun dorp zou kunnen betekenen. Zij zijn het winkelend publiek in hun eigen vertrouwde winkelstraat.

En weer opent een Action zijn deuren in een dorp.

Deze blog stond gereed voor publicatie nog voordat bekend werd dat winkelketen Halfords failliet verklaard is.

*Update 2021; de winkels van Hutspot zijn overgenomen door de eigenaar van winkelketen Dille & Kamille.

**Update; Het Smaakwarenhuis de Lage Landen bestaat niet meer.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeventien + drie =