Over het echte geheim van Lidl.

Er is al veel geschreven over het geheim van Lidl. Over het aanbod van het beste groente en fruit. Over het feestelijke assortiment Delicieux waarmee ze Albert Heijn de troef afsteken. Maar één van Lidl’s grootste geheimen zit ‘m in de strategie hoe zij mannen de tent inlokken. Al sinds enkele jaren doe ik de wekelijkse boodschappen bij Lidl. Keer op keer kijk ik met verbazing uit naar de speciale aanbiedingen. Van schroeven tot aan boormachines. Van snoeischaren tot compressoren. Ik ben een reserveman. Die schroeft niet. Maar wacht tot het loszittende probleem weer uit zichzelf vast geschroefd is. Dus ik heb zelf niets aan een zoveel-delige schroevendraaierset.

spijker op zijn kop

Als ik op vrijdagochtend de Lidl binnen wandel ben ik niet de enige man. Wel één van de weinige mannen met een boodschappenlijstje in zijn hand. De overige mannen hangen verdwaasd maar eigenlijk meer ongeduldig rondom vrouwlief. Ik geïrriteerd omdat ze eigenlijk in de weg lopen. Ze zijn niet meegekomen om alleen het karretje te duwen. Want de winkelkar met koffiepads, speculaasjes en leverworst kan de vrouw zelf ook wel voortduwen. Net voorbij de frisdrank, zo halverwege de winkel, is het walhalla van de man bereikt. In grote bakken liggen allerlei stoere W5 autopoetsmiddelen, bladblazers, onderwatercamera’s. Een hele boel spullen die de oerman weer tot leven brengt. Iedere week weer wat nieuws. Voor de vrouw het moment om de man alleen te laten. Zij op weg naar de toiletrollen. Hij bevredigend boven de slijptollen. Ze zien elkaar wel weer bij de kassa.

Maar de winst voor de Lidl zit ‘m in de eerste meters van de winkel. Koek, chocolade, wijn, barbequevlees, sportdrank, nootjes. Juist die producten die niet op het boodschappenbriefje staan. Maar die de man toch wel als noodzakelijk goed acht om het weekend door te komen. En laat hij die nu net tegenkomen op zijn weg naar de mannenoase. Er wordt geen discussie gevoerd tussen de sekse. Over pinda’s of een notenmelange. Want de vrouw gunt haar man dat wekelijkse uitje. Want zij weet dat haar man dit weekend aan het klussen slaat. Met zijn nieuwe beitelset. En die nootjes? Die komen echt wel op dit weekend. Als beloning. Voor het harde werken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 − twee =