Open armen.

Net als veel bekende winkelketens scheert V&D langs de afgrond van Nederland retailland. Het warenhuis gaat niet met de hakken over de sloot, maar staat met de hakken in het graf. Meneer van der Ent is sinds kort aangesteld als directeur van waar vroeger en qua postuur gelijkend, meneer Dreesman, aan het roer stond. Maar het roer moet om, of zoals van der Ent zegt; ‘de organisatie kantelen’. Daarvoor wordt hard gewerkt aan de strategie. De grote lijnen daarvan zijn de afgelopen periode al veelvuldig ter sprake gekomen in de media. Met onderbouwing van meneer van der Ent zelf. Maar of het juridisch bevochte loonoffer en afgedwongen lagere huurprijzen het tij keren is de vraag. Quick wins voor de korte termijn waar de klant weinig mee opschiet. Maar V&D gaat de klant omarmen. Kijk, dan schieten bij mij de haren recht overeind. Al sinds 1887 bestaat het warenhuis. Als je dan na een kleine 130 jaar ervaring er achter moet komen de klant weer klant te laten zijn ben je volgens mij aan de ietwat te late kant. Te lang heeft V&D vast gehouden aan haar formule, assortiment en positionering. Te weinig oog gehad voor wat de consument nu echt wil. Ok, met de formule La Place hadden ze een schot in de roos. Maar ook hier moet snel weer werk van gemaakt worden anders kiepert ook hun paradepaardje zo de afgrond in.

V&D lege boom

Links en rechts wordt V&D ingehaald door nieuwe en vaak innovatieve spelers. Winkelformules als het Spaanse Pull & Bear en Forever 21 weten op het juiste moment en met het juiste aanbod in te spelen op de trend. Sterker nog zij zetten een trend. Outlet shopping malls, zoals Bataviastad, maken van winkelen een dagje uit. Als het gaat om service en aandacht voor de klant laat Starbucks ons zien hoe het moet. Je het gevoel geven dat je een bijzondere gast bent. In welke vestiging je ook komt.

Starbucks cup

Als het gaat om verrassend en origineel maakt Coolblue er een vrolijke boel van, ‘alles voor een glimlach’. Voorbeelden van organisaties die service, aandacht, originaliteit al in hun dna hebben zitten.

Gewoon-Coolblue

Met ‘niet lullen, het gaat om de spullen’ slaat V&D de plank mis. Ik denk dat men als kolos het verlies moet nemen. Gebruik je energie beter om iets geheel nieuws op te zetten. Gratis koffie en gebak gaat je hierbij niet helpen.

Hoe dan wel? Dat is aan meneer van der Ent, die wordt ervoor betaald. Hij mag mij ook bellen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien − negen =